Jesteś tutaj
Kompozytorzy V Festiwalu NOWA MUZYKA 2017
- Posted on: 2 May 2017
- By: nm_admin
-
Zbigniew Bargielski
-
Aleksandra Brejza
-
Sławomir Czarnecki
-
Magdalena Cynk
-
Michał Dobrzyński
-
Ewa Fabiańska-Jelińska
-
Łukasz Godyla
-
Szymon Godziemba-Trytek
-
Marcin Gumiela
-
Aleksandra Kaca
-
Monika Kędziora
-
Piotr A. Komorowski
-
Marcin Kopczyński
-
Zbigniew Kozub
-
Artur Kroschel
-
Paweł Łukaszewski
-
Piotr Moss
-
Sławomir Opaliński
-
Piotr Perkowski
-
Dariusz Przybylski
-
Bohdan Riemer
-
Janusz Stalmierski
-
Karol Szymanowski
-
Mateusz Śmigasiewicz
-
Ignacy Zalewski
Kompozytor i pedagog, urodzony 21 stycznia 1937 w Łomży.
Studiował prawo na Uniwersytecie im. Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie (1954-57). W 1958 rozpoczął studia kompozytorskie w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie pod kierunkiem Tadeusza Szeligowskiego. Po jego śmierci kontynuował je u Bolesława Szabelskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach, uzyskując dyplom w 1964. W latach 1966-67 odbywał studia uzupełniające u Nadii Boulanger w Paryżu, a w 1972 - w Hochschule für Musik w Grazu. W 1986 był stypendystą Deutscher Akademischer Austauschdienst. Jego utwory były wykonywane w wielu krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych, Australii i Ameryce Południowej. Zbigniew Bargielski jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich. Otrzymał I nagrodę na Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich za Parades na orkiestrę (1970). Jego Kwartet smyczkowy nr 1 "Alpejski" (1976) uzyskał II nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Artura Malawskiego w Krakowie w 1976 oraz został wyróżniony w 1981 na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu. Sen mara na tenor i fortepian do słów Kazimierza Wierzyńskiego (1982) zdobył III nagrodę na Konkursie im. Karola Szymanowskiego w 1982. W 1995 utwór Trigonalia na gitarę, akordeon, perkusję i orkiestrę kameralną (1994) był rekomendowany przez Międzynarodową Trybunę Kompozytorów UNESCO w Paryżu. (Źródło:culture.pl)
kompozytorka, ur. 1963 rok w Inowrocławiu. Absolwentka PSM I i II stopnia im. J. Zarębskiego. Ukończyła studia na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (klasa prof. F. Woźniaka). Laureatka dwóch Wyróżnień na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. T Bairda organizowanym przez ZKP w Warszawie (1989, 1992). Finalistka The London Prize (2000). Laureatka II Nagrody Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego w Rumi (2002) oraz II Nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Psalmodycznym w Katowicach (2oo5).Jej utwory wykonywano w : Rosji, Francji, Niemczech, USA, Czechach, Austrii, Szwajcarii, na Łotwie, Litwie, Ukrainie.Twórczość obejmuje kompozycje kameralne, chóralne, orkiestrowe i dziecięce.
kompozytor, pedagog i organizator życia muzycznego. Wykładowca Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Urodził się 23 lipca 1949 roku w Jeleniej Górze. W latach 1969-74 studiował kompozycję u Piotra Perkowskiego i Romualda Twardowskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczy Fryderyka Chopina). W latach 1980-81 jako stypendysta rządu francuskiego odbył studia uzupełniające u Oliviera Messiaena w Paryżu.
Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień na konkursach kompozytorskich, m.in. w 1973 otrzymał I nagrodę na konkursie kompozytorskim twórczości pedagogicznej we Wrocławiu za "Koncert fortepianowy dla młodzieży nr 1" (1973), w 1975 – II nagrodę na Konkursie Kompozytorskim IX Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku za "Concertino per pianoforte e orchestra" (1975), w 1976 – I nagrodę na Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich za "Gradito per orchestra" (1976), w 1980 – wyróżnienie na XIX Concorso Internazionale di Composizione "Premio CittÁ di Trieste" za "Concerto pesante per tuba e orchestra" (1978), w tym samym roku – Nagrodę miasta Darmstadt na konkursie Chopin-Gesellschaft za "Symphonie concertante per pianoforte e orchestra" (1979), dwukrotnie I nagrodę na Konkursie Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich: w 1982 – za utwór "Intrada, elegia i postludium" na organy (1982) oraz w 1985 – za "Pieśni Orfeusza" na kontratenor, flet, obój i harfa (1985), w 1986 – Nagrodę im. Valentino Bucchiego w Rzymie za 5 utworów na fortepian dla dzieci "Leśne wędrówki" (1985), w 1992 – III nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Karola Szymanowskiego za "Muzykę z Zawratu" na kontrabas i fortepian (1991), w 1997 – I nagrodę na tym samym konkursie za "Hombark – Concerto per violino e archi" (1995) oraz Nagrodę miasta Gdańska na konkursie kompozytorskim zorganizowanym z okazji 1000-lecia Gdańska za poemat symfoniczny na chór mieszany i wielką orkiestrę symfoniczną "Hymnus Gedanensis" (1986-97). Ponadto został uhonorowany wieloma państwowymi odznaczeniami, m.in. Srebrnym Krzyżem Zasługi (1996), Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2004) oraz Srebrnym Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis" (2009). (źródło: culture.pl)
Rodowita torunianka. Ukończyła Szkołę Muzyczną I i II stopnia w Toruniu oraz Akademię Muzyczną w Bydgoszczy (klasa kompozycji prof. Franciszka Woźniaka). Przez pięć lat studiowała naukę gry na carillonie w Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz w Królewskiej Szkole Carillonowej w Mechelen w Belgii. Pisze kompozycje solowe, kameralne, orkiestrowe i chóralne które wykonywane są w wielu miastach regionu, Polski i Europy, m. in. w Kłajpedzie, na Gotlandii, w Szwajcarii, na Węgrzech, Ukrainie, Holandii, Belgii, a także w Brazylii i Stanach Zjednoczonych. Większość rękopisów jej kompozycji znajduje się w Zbiorach Muzycznych Biblioteki Głównej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Najważniejszymi utworami w jej dotychczasowej twórczości wydają się być kompozycje wokalno-instrumentalne, z tekstami często związanymi z kulturą i historią Torunia. Podczas ich prawykonań występuje również w roli dyrygenta. W Kantacie Inkorporacyjnej na cześć hołdu toruńskiego 1454 oprócz chóru i orkiestry wykorzystała dźwięk średniowiecznego dzwonu Tuba Dei. Kantata inkorporacyjna była powtórzona w nowej wersji 24 czerwca 2005, podczas odsłaniania po renowacji tarczy toruńskiego zegara flisaczego pod Katedrą Świętych Janów. Jej fascynacja niezwykłym Tuba Dei doprowadziła do wykonania na wieży kościoła Św. Katarzyny w Gdańsku pierwszego utworu na carillon, Miniatury flisaczej, nawiązującej do łączącej Toruń z Gdańskiem Wisły. Obecnie jest kieronikiem artystycznym Festiwalu „Tour de Carillon”, którego pierwsza edycja odbyła się latem 2007 w województwie kujawsko-pomorskim. Występuje na Festiwalu jako carillonistka, promując kulturę wysoką wśród wielotysięcznej rzeszy słuchaczy w różnych regionach Polski. Wcześniej, przez kilkanaście lat czyniła to jako aktywny krytyk i publicysta muzyczny. W Zespole Szkół Muzycznych w Toruniu prowadzi zajęcia teoretyczne oraz unikatowe zajęcia z kompozycji. Organizuje koncerty kompozytorskie „Szkolna partytura”, w których prezentowane są utwory uczniów, absolwentów oraz pedagogów Szkoły. Jest pomysłodawczynią odbywającej się coroczne w Toruniu „Pięciolinii dla Papieża”, koncertu kompozytorskiego twórców Pomorza i Kujaw. Jest inicjatorem i dyrektorem ogłoszonego przez Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego „Fides et Ratio” oraz Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Piotra Perkowskiego dla młodzieży w toruńskiej szkole muzycznej. Jej działalność została wielokrotnie wyróżniona prestiżowymi nagrodami Marszałka Województwa i Prezydenta Miasta Torunia. Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich oraz Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego. Z jej inicjatywy w 2012 reaktywowane zostało Pomorskie Towarzystwo Muzyczne, którego została prezesem. W 2013 rozpoczęła organizować cykl „Koncertów Towarzyskich”, którego głównym celem jest kształtowanie muzycznej tożsamości melomanów i muzyków regionu w oparciu o związek z regionem, tradycją i twórczością współczesną. Zainicjowała w tym samym roku i kieruje warsztatami instrumentalnymi pn. „Muzyczne Wakacje z Pasją”, które organizowane są w Bachotku. Znaczącą rolę w jej działalności, głównie w okresie bezpośrednio po studiach odgrywała muzyka teatralna. W latach 1992-1995 pełniła funkcję kierownika muzycznego Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu, którego dyrektorem była wówczas Krystyna Meissner. Współpracowała również z Teatrem Polskim w Bydgoszczy oraz z Bajem Pomorskim. Napisała muzykę do kilku przedstawień teatralnych. W 1998 roku była jurorem podczas kolejnych Toruńskich Spotkań Teatrów Lalek. Obecnie współpracuje z Teatrem „Zaczarowany Świat”, pisząc muzykę do spektakli. W 2001 roku za aktywność twórczą otrzymała Odznakę Zasłużonego Działacza Kultury. Jest trzykrotną stypendystką Prezydenta Miasta Torunia oraz laureatką Nagrody Prezydenta na działalność pedagogiczną. W 2006 r. otrzymałam Stypendium - Nagrodę Marszałka Województwa Kujawsko – Pomorskiego za wybitne osiągnięcia w prowadzeniu działalności społecznie użytecznej, służącej wszechstronnemu rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego. Na początku 2009 roku Prezydent naszego miasta wręczył jej Honorowy Medal Thorunium za zasługi w dziedzinie kultury. W 2013 roku obchodziła jubileusz 25-lecia pracy artystycznej. Podczas uroczystego koncertu w Dworze Artusa Prezydent Torunia wręczył jej statuetkę Szklanego Anioła.
kompozytor, ur. 24 listopada 1980 w Szczecinie. W 2005 ukończył z wyróżnieniem studia kompozytorskie w klasie prof. Marka Jasińskiego i prof. Zbigniewa Bargielskiego w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (obecnie jest wykładowcą tejże uczelni), a w 2008 – studia doktoranckie w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Studiował również we Włoszech (Instituto Achille Peri w Regio Emilia) pod kierunkiem prof. Andrea Talmellego i prof. Maurizio Ferrariego. Ponadto brał udział w wielu kursach mistrzowskich i seminariach kompozytorskich (z udziałem takich kompozytorów jak Anders Hillborg, Luca Francesconi, Marco Stroppa, Ivan Fedele, Horaţiu Rădulescu, David Dramm, Fabián Panisello, Hugues Doufort). Michał Dobrzyński należy do grona twórców młodego pokolenia, którzy zostali wyłonieni przez prof. Krzysztofa Pendereckiego i prof. Henryka Mikołaja Góreckiego do prestiżowego programu „Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi” zrealizowanego w latach 2007-2010 w ramach Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Jest laureatem konkursów kompozytorskich, m.in. II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. I.J. Paderewskiego (Bydgoszcz 2006), III nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim z okazji 25. rocznicy pontyfikatu Papieża Jana Pawła II (Wrocław 2003), wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim z okazji 30-lecia Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (2004), I nagrody w Międzyuczelnianym Konkursie na Fugę (2003). Michał Dobrzyński jest również wielokrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. We wrześniu 2012 nakładem wydawnictwa DUX ukazała się monograficzna płyta kompozytora „Expression” (DUX 0752). Wykonawcami są Chór i Orkiestra Filharmonii Śląskiej w Katowicach, Śląska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Przemysława Fiugajskiego oraz soliści (m.in. Bartłomiej Nizioł). W 2008 ukazała się płyta „Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi” (DUX 0635/0636), na której znalazło się jego Trio florenckie na skrzypce, wiolonczelę i fortepian. Płyta otrzymała nominację do nagrody Fryderyk 2009 w kategorii „muzyka poważna/album roku – muzyka współczesna". W 2014 roku ukazała się płyta „Tribute to Carl Loewe”, na której znalazły się m.in. „Trzy Pieśni do słów Rilkego” Michała Dobrzyńskiego oraz ballady C. Loewego w aranżacji Michała Dobrzyńskiego w wykonaniu Urszuli Kryger i Adama Kruszewskiego z udziałem Baltic Neopolis Orchestra pod dyrekcją Pawła Kotli. Płyta otrzymała rekomendację niemieckiej rozgłośni SWR2. Utwory Michała Dobrzyńskiego wykonywane były w Polsce i zagranicą (USA, Niemcy, Szwecja, Włochy, Czechy, Chiny) przez renomowane zespoły i solistów. Jego „Operetka” na podstawie dramatu Gombrowicza wystawiana była w Warszawskiej Operze Kameralnej aż 11 razy, zyskując znakomite recenzje krytyków i żywy odbiór publiczności. Spektakl wytypowany został do udziału w Międzynarodowym Festiwalu Operowym „Armel”, którego 10. edycja odbędzie się we Wiedniu w 2017. Kompozytor obecnie pracuje nad nową operą na podstawie dramatu Mrożka „Tango”, której premiera przewidziana jest pod koniec 2017 w Warszawie. Utwory Michała Dobrzyńskiego znajdują się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. www.michaldobrzynski.com
kompozytorka. W 2013 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Zbigniewa Kozuba. Jest także absolwentką studiów podyplomowych z kompozycji (2014) w uczelni Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu pod kierunkiem prof. Reinharda Kargera. W roku 2016 uzyskała stopień doktora w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej kompozycja i teoria muzyki. Laureatka wielu stypendiów artystycznych i naukowych m.in. programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 'Młoda Polska', programu stypendialnego Instytutu Adama Mickiewicza 'Kultura Polska na świecie', Stypendium Prezydenta Miasta Torunia, Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Miasta Poznania.
Jej utwory są niezwykle często wykonywane w kraju (np. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej 'Warszawska Jesień', Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej 'Poznańska Wiosna Muzyczna', Międzynarodowy Festiwal 'Muzyka w Starym Krakowie', Międzynarodowy Festiwal Muzyki i Sztuki Krajów Bałtyckich 'Probaltica' czy 'Festiwal Muzyki Polskiej' w Krakowie) oraz podczas licznych festiwali zagranicznych (m.in. w Czechach, Niemczech, Austrii, Irlandii, Estonii, Holandii, Norwegii, Szwecji, Luksemburgu, na Słowenii, Ukrainie, w USA, Australii i Korei Południowej).
Jest laureatką wielu prestiżowych ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów kompozytorskich m.in. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego na utwór perkusyjny w Oklahoma City, USA (2010), Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego 'Gramodeska' w Pradze (2011), Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. T. Ochlewskiego, organizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne (2011 oraz 2015), Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego 'Marathon V-Festival for youngcontemporarymusic' w Wiedniu (2013), Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego KM Związku Kompozytorów Polskich im. Z. Mycielskiego (2013, 2014) czy XIV. International Forum Music of Youth w Kijowie (2016). Jej utwory są wydawane regularnie przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne PWM, ActePrélable oraz NorskMusikforlag z Norwegii. Kompozycje Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej były wykonywane przez m.in. Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej im. T. Szeligowskiego, Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia AMADEUS, Orkiestrę Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga, Cappellę Gedanensis, BatlicNeopolisOrchestra (w ramach programu 'Kompozytor-Rezydent'), Chór żeński SKOWRONKI, zespoły muzyki współczesnej m.in. Sepia Ensemble, TrombQuartet, NeoQuartet oraz Prague Modern, a także wybitnych solistów, takich jak: prof. Stefan Kamasa, prof. Andrzej Tatarski, prof. Ewa Guzowska, prof. Lech Bałaban, Katarzyna Budnik-Gałązka, Wojciech Jeliński, Barbara Borowicz. Jej kompozycja Trzy Tańce Polskie na kwintet dęty blaszany została zakwalifikowana przez międzynarodowe jury oraz wykonana w 2016 roku podczas Światowych Dni Muzyki w Korei Południowej organizowanych przez Międzynarodowe Towarzystwo Muzyki Współczesnej. Kompozytorka była jedną z najmłodszych uczestniczek tego Festiwalu. Ewa Fabiańska-Jelińska jest członkiem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskichoraz adiunktem w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.
Strona internetowa: www.jelinska.com
http://pwm.com.pl/pl/kompozytorzy_i_autorzy/5800/ewa-fabianska-jelinska/...
kompozytor; ur. 28 marca 1985, Mikstat. W latach 1999-2002 uczył się gry na fortepianie i trąbce w Szkole Muzycznej I st. im. Fryderyka Chopina w Ostrzeszowie. W latach 2002-2006 uczęszczał do klasy fortepianu i pobierał fakultatywnie naukę kompozycji w Zespole Szkół Muzycznych im. Krzysztofa Komedy-Trzcińskiego w Ostrowie Wielkopolskim. W 2011 ukończył studia w zakresie kompozycji pod kierunkiem Zbigniewa Bargielskiego oraz teorii muzyki (oba dyplomy z wyróżnieniem) w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W latach 2011-2014 odbył studia doktoranckie w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, uzyskując stopień doktora sztuki w zakresie kompozycji i teorii muzyki. Jest laureatem wielu konkursów, m.in. w 2006 otrzymał I nagrodę za Zostawcie nas na bas (głos męski), skrzypce i fortepian (2006) na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na pracę inspirowaną twórczością poetycką Tadeusza Różewicza, organizowanym przez Samorząd miasta Gliwice oraz Gliwicki Teatr Muzyczny z okazji 85. rocznicy urodzin poety, w 2007 – wyróżnienie za Cyrkulacje na puzon solo (2007) na V Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego, organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w Krakowie, w 2008 – wyróżnienie za Lignum Crucis na 8-głosowy chór mieszany a cappella na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Legnica Cantat” oraz I nagrodę (ex aequo) na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie za Trzy spojrzenia na muzykę na obój solo (2007), w 2010 – I nagrodę za Monolog na aktora i zespół kameralny (2010) na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Zygmunta Mycielskiego w Warszawie, w 2013 – I miejsce na konkursie na muzyczne logo Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, a w 2014 roku – I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim z okazji 40-lecia Instytutu Polskiego w Wiedniu za Anagram na cztery ręce (2014). Ponadto przyznano mu Stypendium im. Jana Pawła II (2007), Nagrodę Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki (2007), Stypendium Artystyczne Prezydenta miasta Bydgoszczy (2008), Stypendium Marszałka Województwa Wielkopolskiego (2009), Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2010) i Nagrodę Rektora Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (2014). Od 2011 wykłada w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy; prowadzi zajęcia z instrumentacji, harmonii praktycznej, czytania partytur i kształcenia słuchu. Sprawuje również opiekę nad Studenckim Kołem Artystyczno-Naukowym, działającym przy Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku. Łukasz Godyla należy do Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, w ramach którego w latach 2010-2012 był członkiem Zarządu.
kompozytor, teoretyk muzyki, ur. 21 lutego 1988 roku w Bielsku-Białej. W 2013 roku ukończył studia kompozytorskie II stopnia (dyplom z wyróżnieniem) w klasie Mariana Borkowskiego oraz studia w specjalności teoria muzyki w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W latach 2008-2010 studiował kompozycję u Marka Jasińskiego. W 2009/2010 roku odbył stypendium w ramach programu ERASMUS w Istituto Superiore di Studi Misicali "Achille Peri" w Reggio nell'Emilia we Włoszech, pod kierunkiem Andrea Talmelli. Od 2013 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Szymon Godziemba-Trytek jest laureatem nagród i wyróżnień w ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursach kompozytorskich, m.in.: I nagrody na XII International Composer Competition "Musica Sacra Nova 2016" w Cambridge za Beatus vir na chór mieszany a cappella (2016), I nagrody na międzynarodowym konkursie kompozytorskim EACC12 Choral Composition Award w Graz za Beati na chór mieszany a cappella (2012), III nagrodę na X Composer Competition "Musica Sacra" w Kolonii za Miserere mei Deus, miserere mei na chór mieszany a cappella (2014), III nagrody ex aequo na VII Konkursie im. Karola Szymanowskiego za Tre Episodi na orkiestrę (2013), I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim "Fides et Ratio" za Salomon na chór i organy (2009), I nagrody na V Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na Chóralną Pieśń Pasyjną za O vos omnes na chór mieszany a cappella (2012), wyróżnienie na II Konkursie Kompozytorskim Opus 966 za Nox praecessit na chór mieszany a cappella (2014), wyróżnienia na XIII Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego za A Wanderer's Song na chór dziecięcy (2015), laureatem V Konkursu Kompozytorskiego im. Zygmunta Mycielskiego za Wietnam na oktet wokalny (2014). Utwory Szymona Godziemba-Trytka znalazły się w repertuarach wielu festiwali (koncert towarzyszący MFMW Warszawska Jesień, Gaude Mater, Legnica Cantat, Europäisches Festival für zeitgenössische geistliche Musik, International Choral Festival Missoula, Cork International Choral Festival) i koncertów w Polsce oraz zagranicą (Austria, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Niemcy, Rosja, Ukraina, USA, Wielka Brytania oraz Włochy). Wykonywane były przez takie zespoły jak: Filharmonia Pomorska, Filharmonia Szczecińska, Filharmonia Gorzowska, Baltic Neopolis Orchestra, Trinity College Choir (Wielka Brytania), Jauna Muzika Vilnius Municipal Choir (Litwa), Youth Choir Kamer (Łotwa), Chór Polskiego Radia, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego ZUT w Szczecinie, Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Chór Politechniki Gdańskiej, chór i orkiestrę Stowarzyszenia Mozart 2003. Kompozycje Szymona Godziemba-Trytka zostały opublikowane przez wydawnictwa krajowe (Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego) i zagraniczne (Schott Music w Mainz, Helbling Verlag w Innsbrucku oraz Carus-Verlag w Stuttgarcie). Mecenat nad twórczością kompozytora trzykrotnie sprawowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie" realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca (Etnos, Magnificat). Szymon Godziemba-Trytek uhonorowany został nagrodami i stypendiami artystycznymi, w tym:
Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców (2017-2019), Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia w twórczości artystycznej (2012), Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia (2012), Stypendium Prezydenta Miasta Bydgoszczy dla wyróżniających się studentów (2013), Stypendium Fundacji Grazella w dziedzinie muzyki (2013), I miejscem w plebiscycie Rumaki 2013 organizowanym przez Grupę Kapitałową Makrum S.A. za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury
i godne reprezentowanie województwa kujawsko-pomorskiego w kraju i na świecie. (źródło: http://godziemba-trytek.pl)
kompozytor; ur. 11 kwietnia 1980, Tomaszów Lubelski. Ukończył z wyróżnieniem Wydział kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, w klasie kompozycji prof. Marka Jasińskiego i prof. Zbigniewa Bargielskiego oraz w zakresie teorii muzyki (2006). W marcu 2011 roku ukończył Studia Doktoranckie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Na macierzystej uczelni pracuje na stanowisku asystenta przy Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku oraz w Państwowym Zespole Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy. Jego kompozycje były wykonywane w wielu miastach Polski i za granicą (we Włoszech, Niemczech, Francji, Słowacji, Ukrainie, Białorusi, w Stanach Zjednoczonych), znalazły się również w programach prestiżowych festiwali muzycznych (m.in. Warszawska Jesień, Międzynarodowe Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Sacrum Non Profanum w Trzęsaczu, Dialogi w Mińsku, Muzyczne Premiery Sezonu 2006 w Kijowie). W 2005 roku zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim, zorganizowanym z okazji jubileuszu 30-lecia Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz nagrodę Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich za Kwartet smyczkowy, który rok później wykonany został podczas Warszawskiej Jesieni przez Kwartet Camerata. W roku 2005 był stypendystą programu Socrates/Erasmus w Bańskiej Bystrzycy w Akademii Sztuk. W tym samym roku, jego muzyka została nagrana dla potrzeb filmu Katariny Misikovej – Le parkour. W 2007 roku, w wyniku konkursu, został objęty czteroletnim programem opieki nad młodymi kompozytorami przez Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. W latach 2009/2010 brał udział w międzynarodowym projekcie FABREC współpracując teatrem Sorano w Toulouse (Francja) pisząc muzykę do spektaklu de Gracia Morales. Współpracuje z Filharmonią Pomorską pisząc muzykę do audycji pt. „Bajkoranki”, które kierowane są do najmłodszych melomanów. Marcin Gumiela wielokrotnie był organizatorem oraz współorganizatorem koncertów muzyki współczesnej oraz większych wydarzeń kulturalnych m.in. Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka” w Bydgoszczy. Muzykę Marcina Gumieli, w repertuarze posiadają takie orkiestry i chóry jak: Chór i Orkiestra Filharmonii Śląskiej, Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej, Kameralna Orkiestra Śląska, Chór kameralny Akademii Muzycznej w Katowicach, Chór Akolada oraz polskie i zagraniczne zespoły kameralne. W lipcu 2008 ukazała się pierwsza płyta „Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi”, wydana przez DUX, na której znalazło się jego Le impressioni Fiorentini na wiolonczelę i fortepian. Płyta otrzymała nominację do nagrody Fryderyk 2009 w kategorii muzyka współczesna. Jego monograficzna płyta „Sacred Works” (Muzyka Sakralna) wydana przez Dux ukazała się w marcu 2011 roku, nagrana i zinterpretowana przez Marcina Nałecz-Niesiołowskiego, Chór i Orkiestrę Opery Filharmonii Podlaskiej.
Utwory Marcina Gumieli cechuje głęboka emocjonalność, często o religijnym charakterze. Muzyka balansuje pomiędzy tonem intymnego, żarliwego wyznania, a atmosferą podniosłej nabożności.
Nierzadko wchodzi w wymiar monumentalny, sięgając bardziej ekspresyjnych, niemal ekstatycznych rejonów muzycznej ekspresji. Utwory Marcina Gumieli można też odczytywać w sferze symbolicznej, niemal jak teksty religijnych mistyków. Nierzadko w proporcjach liczbowych swych kompozycji koduje istotne dla siebie aspekty wiary. (źródło: www.gumiela.pl)
studentka Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki z klasy kompozycji prof. dr hab. Marcina Błażewicza.
kompozytorka, urodzona w Ostrowie Wielkopolskim. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie kompozycji prof. Jana Astriaba (1996). Stypendystka Ministra Kultury i Sztuki. Uczestniczyła w organizowanych przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej Wakacyjnych Kursach dla Młodych Kompozytorów (Kazimierz, Białystok, Radziejowice). W ramach stypendium Fundacji Kultury uzupełniała studia w zakresie kompozycji u prof. Roberta HP Platza w Hogeschool Conservatorium Maastricht w Holandii (2000/2001). Laureatka nagród konkursów kompozytorskich. Jej utwory były wykonywane podczas koncertów i festiwali muzycznych w kraju i za granicą.
Obecnie jest wykładowcą na stanowisku profesora AM na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Rytmiki w Akademii Muzycznej w Poznaniu, a także prezesem poznańskiego Oddziału ZKP.
kompozytor, pedagog i organizator życia muzycznego. Wykładowca Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy; ur. 14 października 1977 roku w Łęczycy. Edukację muzyczną rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Kutnie, do której uczęszczał w latach 1989-1997. W latach 1997-2002 studiował teorię muzyki na Wydziale Teorii Muzyki i Kompozycji w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Od 2002 kontynuował studia na tym samym wydziale w klasie kompozycji prof. Marka Jasińskiego, które ukończył w 2005 r. W 2010 roku obronił w Akademii Muzycznej w Krakowie pracę doktorską w zakresie kompozycji zatytułowaną " Utwór symfoniczny pt. 'Rozbłyski' jako przykład zastosowania CAC w moim języku kompozytorskim." W 1992 i 1993 brał udział w Warsztatach Muzyki Jazzowej w Puławach organizowanych przez Polskie Stowarzyszenie Jazzowe. W 2007 uczestniczył w warsztatach „Identity of Sound” prowadzonych przez znanego serbskiego kompozytora Miroslava 'Mišę' Savića, w ramach Festiwalu BELEF’07 w Belgradzie, którego efektem była wspólna kompozycja elektroniczna 'Harmonia Mundi'. Odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2016). W 2010 roku Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej rekomendowało utwór „Rozbłyski” do wykonania podczas Światowych dni Muzyki „Zagrzeb 2011”. Laureat konkursu Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich (2007). Laureat II nagrody na V Międzyuczelnianym Konkursie na Fugę organizowanym przez Akademię Muzyczną w Bydgoszczy (2000) oraz stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2001). Od 2003 r zatrudniony w Instytucie Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, a także w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st.im. Karola Kurpińskiego w Kutnie. W latach 2004-2008 był członkiem Koła Młodych ZKP. Od 2008 roku był członkiem kandydatem, a od 2016 roku jest członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich. Od maja 2011 roku pełni funkcję prezesa Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich. Organizator i jeden z pomysłodawców Festiwalu Muzyki Współczesnej NOWA MUZYKA, odbywającego się od 2013 roku w Bydgoszczy. Jego utwory wykonywały zespoły tj. Orkiestra Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej, Polska Filharmonia Kameralna Sopot, Bydgoska Orkiestra Kameralna, Accordion Chamber Orchestra, Akademski kamerni hor „Liceum” z Kragujevca (Serbia), Kwartet OPIUM, Nova Quartet, Barock Quartet, Triumphal Brass Quintet; dyrygenci: Kacper Chabrowski, Waldemar Groń, Marek Głowacki, Miloje Nikolić, Wojciech Rodek, Marcin Tarnawski, Rodrigo Tomillo, Monika Wolińska; soliści: Jarosław Ciechacki, Jadranka Jovanović, Leszek Lorent, Stanisław Miłek, Witold Kawalec, Julia Samojło, Tomasz Strahl, Bartłomiej Sutt, Piotr Sutt, Jelena Tomašević, Bartłomiej Wezner. Jego muzyka wykonywana była wielokrotnie w kraju (festiwale NOWA MUZYKA, koncert Koła Młodych ZKP podczas festiwalu „Warszawska Jesień” 2007, koncerty organizowane przez Kujawsko-Pomorski Oddział ZKP), a także za granicą (festiwal BELEF'07 w Belgradzie, Veliki Školski Čas 2010 w Kragujevcu, Międzynarodowy Konkurs Perkusyjny pod patronatem UNESCO i Percussive Arts Society USA w Montesilvano we Włoszech). W ostatnim czasie skupia się na zagadnieniach związanych z wykorzystaniem komputerowo wspomaganej kompozycji (CAC) w procesie twórczym. Działa także jako tłumacz wolnego oprogramowania. Spolszczył programy tj. GNU Solfege, MuseScore i Frescobaldi. (źródło: www.piotrkomorowski.info)
kompozytor urodzony 28 marca 1973 r. w Inowrocławiu. Ukończył z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną w Inowrocławiu w klasie fortepianu i rogu. W 1998 r. otrzymał dyplom bydgoskiej Akademii Muzycznej z kompozycji (w klasie prof. F. Woźniaka, z wyróżnieniem) oraz z teorii muzyki. W 2010 r. uzyskał tytuł doktora sztuki w specjalności kompozycja i teoria muzyki.
Obecnie adiunkt w macierzystej uczelni. Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Sztuki. W 1997 r. otrzymał Nagrodę Prezydenta Inowrocławia. W 2000 r. jego 8-głosowy motet In Te Domine speravi (1996) znalazł się w finale konkursu New London Choir Choral Composition Prize. W 2010 r. otrzymał Nagrodę Rektora AM w Bydgoszczy, a w 2011 r. stypendium artystyczne Prezydenta Inowrocławia. W 2013 r. został laureatem Europejskiego Festiwalu Akademii Muzycznych w Warszawie. Otrzymał także Dyplom Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za szczególny wkład w rozwój szkolnictwa artystycznego (2013). Autor kilkudziesięciu kompozycji na różne składy wykonawcze. Jego utwory i opracowania były wykonywane w kraju i za granicą, m. in. na wielu festiwalach i konkursach: Festiwal Coral de Turon, Festival Internacional de Musica de Cantabria (Hiszpania), International Sacred Music Choir Competition in Vilnius (Litwa), Festiwal Muzyki Polskiej w Gyor (Węgry), Europe Month in Saudi Arabia 2016, III Spotkania Młodzieży Polskiej i Ukraińskiej we Lwowie (Ukraina), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim, Musica Moderna w Łodzi, Międzynarodowe Forum Pianistyczne w Sanoku. Jego utwory i opracowania wykonywali i nagrywali m.in. soliści – Ingrida Gapova, Małgorzata Ratajczak, Krzysztof Meisinger, Radosław Sobczak, oraz dyrygenci – Agnieszka Duczmal, Jerzy Salwarowski, Jan Łukaszewski, Włodzimierz Siedlik, Zygmunt Rychert, Mieczysław Nowakowski, Jerzy Kosek, Miroslav Skoryk, Piotr Wajrak. W 2008 r. została wydana pierwsza płyta monograficzna z 11 utworami kompozytora –Strumień myśli /Acte Prealable AP0186/. W 2011 r. ukazał się drugi album – One man, a few shadows /Acte Prealable AP0216/, zawierający kolejne 11 kompozycji, m.in. nagrania Ingridy Gapovej, Krzysztofa Meisingera i Radosława Sobczaka. W tym samym roku na płycie ZKP-u Musica Nova Pomorza i Kujaw wydano kompozycję Echa na skrzypce i fortepian. W r. 2012 ukazała się trzecia monograficzna płyta Prośba o skrzydła, zawierająca 10 kompozycji w wykonaniu Małgorzaty Ratajczak – mezzosopran i kompozytora przy fortepianie.
kompozytor, urodzony 17 marca 1960 w Szczecinie. Studiował w klasie kompozycji Floriana Dąbrowskiego w Akademii Muzycznej w Poznaniu, którą ukończył w 1985. Jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich:
w 1985 otrzymał wyróżnienie na Konkursie Związku Kompozytorów Polskich na utwór organowy w Kamieniu Pomorskim,
w 1986 - wyróżnienie na Konkurskie Młodych Związku Kompozytorów Polskich,
w 1987 - wyróżnienie w Konkursie Związku Kompozytorów Polskich na utwór na organy i dwa inne instrumenty oraz II nagrodę (I nagrody nie przyznano) na Konkursie Współczesnej Twórczości dla Dzieci i Młodzieży "Do-Re-Mi '87",
w 1988 - I nagrodę (w kategorii symfonicznej) i wyróżnienie (w kategorii kameralnej) na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach,
w 1990 - wyróżnienie na Konkursie im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu,
w 1996 - III nagrodę (I i II nagrody nie przyznano) na Konkursie Polskiego Radia na utwór radiowy.
Został również uhonorowany Medalem Młodej Sztuki (1988) i nagrodą specjalną za muzykę do filmu Mały Książę w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza na Festiwalu Filmów Fabularnych i Telewizyjnych dla Dzieci i Młodzieży (1992). Zbigniew Kozub od 1990 do 1996 pełnił funkcję prodziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki, w latach 1996-2002 był dziekanem tegoż wydziału, od 2005 jest Kierownikiem Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Poznaniu. Współpracuje także z Akademią Sztuk Pięknych w Poznaniu, gdzie prowadzi wykłady z zakresu muzyki filmowej na kierunku animacji filmowej. Ponadto w latach 1993-99 sprawował obowiązki prezesa Oddziału Poznańskiego Związku Kompozytorów Polskich oraz dyrektora Festiwalu "Poznańska Wiosna Muzyczna". W latach 1999-2003 był członkiem Rady Programowej Radia "Merkury", w latach 2002-2004 członkiem Kapituły Nagrody Artystycznej miasta Poznania. (źródło: culture.pl)
kompozytor, urodził się w 1973 roku w Szamotułach. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie kompozycji Prof. Jana Astriaba. W roku akademickim 1999/2000 był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki. Artur Kroschel jest laureatem konkursów kompozytorskich:
• I nagroda na Konkursie Kompozytorskim Festiwalu „IX Śląskie Dni Muzyki Współczesnej” w Katowicach (2000),
• Wyróżnienie na Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku (2000),
• Wyróżnienie na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda
w Warszawie (2002),
• Nagroda na „3rd International Forum for Young Composers” w Chalon-sur-Saône we Francji (2004),
• III Nagroda na Konkursie Kompozytorskim na utwór na orkiestrę w ramach
X. Weimarer Frühjahrstage für zeitgenössische Musik w Weimarze (2009).
Jego kompozycje były wykonywane na wielu festiwalach muzyki współczesnej w Polsce i zagranicą, a także na koncertach muzyki współczesnej w Paryżu, Londynie, Rzymie, Moskwie, Neapolu, Barcelonie, Monachium, Düsseldorfie, Dublinie, Luksemburgu, São Paulo, Las Vegas oraz wielokrotnie na innych koncertach kompozytorskich. W roku 2005 skomponował utwór na koncert zamykający projekt „Kulturjahr der Zehn”, którego prawykonanie odbyło się w Filharmonii w Berlinie. W tym samym roku Artur Kroschel został zaproszony do projektu „Labyrinthmaker 2007” zorganizowanego przez Pierrot Lunaire Ensemble Wien, w ramach którego wykonywano jego utwór na koncertach w Europie, Stanach Zjednoczonych i Meksyku. Kompozycje Artura Kroschla wykonywały między innymi zespoły i orkiestry takie jak: Ensemble Aleph, Sinfonietta Leipzig pod dyrekcją Johannesa Harneita, Pierrot Lunaire Ensemble Wien, Warehouse Ensemble pod dyrekcją Edwina Roxburgha, Modern Art Ensemble, Duo Namaste, Polish Violin Duo, an_Arche NewMusicEnsemble, Ensemble ON pod dyrekcją Gillesa Goberta, Idiom Project Ensemble, Sepia Ensemble, Sinfonietta Pomerania pod dyrekcją Tadeusza Dixy, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Marka Pijarowskiego, Jenaer Philharmonie pod dyrekcją Markusa L. Franka, a także wielu wybitnych solistów m.in. Linda Jankowska, Anna Zielińska, Bartosz Woroch, Anna Ziółkowska, Wacław Zimpel, Marzena Michałowska, Erik Drescher, Áshildur Haraldsdóttir, Ewa Murawska, Fabrizio Vitti, Łukasz Długosz, Thomas Noll.
W latach 2001-2002 Artur Kroschel był sekretarzem Zarządu Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, a obecnie jest wiceprezesem Poznańskiego Oddziału ZKP. Od 2011 roku jest Dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”. Jest współzałożycielem zespołu specjalizującego się w muzyce współczesnej Sepia Ensemble.
W roku 2009 i 2012 Artur Kroschel otrzymał Nagrodę Rektora Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, a w 2010 odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” przyznaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W roku 2015 uzyskał stopień doktora habilitowanego w Akademii Muzycznej w Krakowie w dyscyplinie artystycznej Kompozycja i Teoria Muzyki, specjalność Kompozycja.
Jest adiunktem w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, a od października 2016 roku jest Kierownikiem Katedry Kompozycji w tej Uczelni.
kompozytor i organizator życia muzycznego, urodzony 19 września 1968 w Częstochowie. Syn Wojciecha Łukaszewskiego. W 1987 ukończył z wyróżnieniem Państwowe Liceum Muzyczne w Częstochowie. Studiował w Akademii Muzycznej: w latach 1987-92 w klasie wiolonczeli Andrzeja Wróbla oraz w latach 1991-95 w klasie kompozycji Mariana Borkowskiego (dyplom z wynikiem celującym). W 1994 ukończył również Studium Menadżerów Kultury przy Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, a w 1996 - dwuletnie Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie przy Akademii Muzycznej (dyplom z oceną celującą). Podczas studiów uczestniczył ponadto w wielu kursach specjalizacyjnych, m.in. w Kursie Muzyki Komputerowej w Warszawie (1992), w Wakacyjnych Kursach dla Młodych Kompozytorów w Kazimierzu Dolnym (1992, 1993), Kursie Muzyki Współczesnej w Krakowie (1993) i Kursie Muzycznej Grafiki Komputerowej w Warszawie (1993-95). Paweł Łukaszewski prowadzi aktywną działalność jako organizator życia muzycznego. Od 1995 pełni funkcję Sekretarza Zarządu Stowarzyszenia oraz Dyrektora Organizacyjnego Międzynarodowego Festiwalu "Laboratorium Muzyki Współczesnej", od 2000 prezesa Stowarzyszenia Musica Sacra. Jest członkiem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz Prezydium Rady Akademii Fonograficznej. Zasiada w radach artystycznych wielu festiwali, m.in. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej "Gaude Mater" w Częstochowie. Bierze udział w pracach jury konkursów kompozytorskich, w tym w Arezzo (Włochy), Moskwie (Rosja), Bukareszcie (Rumunia) oraz w Polsce - w Katowicach, Bydgoszczy, Legnicy, Warszawie, Częstochowie. Od 2002 dyrektor Chóru Katedry Warszawsko-Praskiej Musica Sacra oraz Wydawnictwa Musica Sacra Edition. Jego utwory wykonywane były na przeszło stu festiwalach w kraju oraz za granicą. Zostały zarejestrowane na ponad siedemdziesięciu polskich i zagranicznych płytach CD, wydanych m.in. przez Hyperion (dwie płyty autorskie), Acte Préalable, Polskie Nagrania Edition, DUX, Musica Sacra Edition, Signum Records. Ok. pięćdziesiąt kompozycji ukazało się drukiem w ChesterNovello, PWM, Edition Ferrimontana, Edizioni Carrara, Lorenz Corporation i Choris Mundi. W ostatnich latach twórczość kompozytorska Łukaszewskiego zyskała uznanie w Wielkiej Brytanii. Jego dzieła są wykonywane i prawykonywane przez renomowane zespoły chóralne z Londynu i Cambridge: The Kings Singers, The Holst Singers, BBC Singers, Trinity College Choir, Tenebrae, Britten Sinfonia, Polyphony, pod dyrekcją Stephena Laytona. Pawłowi Łukaszewskiemu wielokrotnie przyznawano stypendia, m.in. Stypendium Urzędu Miasta Częstochowy (1993), Stypendium ZAiKS-u (1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2001, 2003), Stypendium Fundacji im. Prof. Bogdana Suchodolskiego w Warszawie (1995), Stypendium Funduszu Promocji Twórczości przy Ministrze Kultury i Sztuki (1996) oraz Stypendium m.st. Warszawy (2010). Otrzymał wiele nagród i wyróżnień, m.in. w 1988 - wyróżnienie w Konkursie Wspólnoty Akademickiej w Krakowie za "Modlitwę" na chór mieszany a cappella (1988), w 1994 - II nagrodę na 2. Forum Młodych Kompozytorów w Krakowie za "Winterreise" oraz wyróżnienie w Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za "Arrampicata" na orkiestrę (1992), w 1995 - I nagrodę ufundowaną przez "Orfeo" - Fundację Bogusława Kaczyńskiego w Konkursie Akademii Muzycznej w Warszawie również za "Arrampicata", w 1996 - II nagrodę w 5. Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku za "Recordationes de Christo moriendo" na mezzosopran i orkiestrę kameralną (1996), w 1998 - II nagrodę w 27. Międzynarodowym Konkursie Florilege Vocal de Tours we Francji za utwór "Crucem tuam adoramus, Domine" z cyklu "Dwóch motetów wielkopostnych" na chór mieszany a cappella (1995), a w 2003 - dwie III nagrody ex aequo w Konkursie Kompozytorskim "Pro Arte" we Wrocławiu. Laureat (pięciokrotnie) nagrody przemysłu fonograficznego "Fryderyk": 1999, 2005, 2006, 2008 i 2011. Ponadto został uhonorowany Nagrodą Prezydenta Miasta Częstochowy za twórczość kompozytorską (1995), Medalem za Zasługi i Nagrodą Kanclerza Bałtyckiej Wyższej Szkoły Humanistycznej w Koszalinie (1998) oraz Odznaką Honorową Zasłużony dla Województwa Koszalińskiego (1998), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1998), Nagrodą im. św. Brata Alberta (2006), Srebrnym Medalem "Zasłużony Kulturze - Gloria Artis" (2011), Nagrodą Prymasa Polski (2011). Paweł Łukaszewski od 1996 do 2001 pracował jako asystent w Katedrze Kompozycji Akademii Muzycznej w Warszawie, gdzie w 2000 uzyskał tytuł naukowy doktora , a w 2006 tytuł doktora habilitowanego w zakresie kompozycji. Od 2010 pracuje na stanowisku profesora naukowo-dydaktycznego warszawskiej uczeni muzycznej. W 2010 przeprowadził serię wykładów we Francji, w Niemczech, Hiszpanii i Norwegii. W sezonie artystycznym 2011/2012 Paweł Łukaszewski pełni funkcję kompozytora-rezydenta Filharmonii Narodowej. (źródło: culture.pl)
Polski kompozytor związany z Paryżem, w którym od lat mieszka i pracuje. Urodził się 13 maja 1949 roku w Bydgoszczy. Studiował kompozycję w klasie Grażyny Bacewicz, a po jej śmierci u Piotra Perkowskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, którą ukończył z wyróżnieniem w 1972 roku. W latach 1976-77 odbył studia uzupełniające u Nadii Boulanger w Paryżu oraz uzyskał nagrodę Stowarzyszenia Przyjaciół Lili Boulanger za całokształt twórczości. Jest ponadto laureatem wielu nagród i wyróżnień w krajowych oraz międzynarodowych konkursach kompozytorskich, w tym: I nagrody Konkursu Kompozytorskiego w Krakowie za "Tre istanti per arpa sola" (1972), II nagrody Konkursu Młodych Związku Kompozytorów Polskich za Symfonię "Charon" (1973), I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Carla Marii von Webera w Dreźnie za "Quartetto per quattro violoncelli "(1978), głównej nagrody na konkursie Associazione Musicale Valentino Bucchi w Rzymie za "Trois pensées..." na klarnet i zespół kameralny (1978), I nagrody w Konkursie im. Artura Malawskiego za "Garść liści wierzbowych" na baryton, 3 wiolonczele i 3 kontrabasy do poezji Jarosława Iwaszkiewicza (1978), III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Stroud za "Chants d'antan" na flet i fortepian (1982), I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Barcelonie za "Salve Regina" na chór chłopięcy i organy (1981), II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Berliner Liedertofel w Berlinie Zachodnim za "Glorię" na chór męski, 3 trąbki i 3 puzony (1982), I nagrody w Konkursie Kompozytorskim we Fresnes za "Musique Concertante" na fortepian i cztery instrumenty (1983), II nagrody Konkursu Kompozytorskiego w Bernach za "Der du bist drei in Einigkeit" na chór mieszany i kwintet smyczkowy (1984), III nagrody w Konkursie Kompozytorskim w Brazylii za trio "Stances" na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1984-85), II nagrody w Konkursie im. Karola Szymanowskiego w Warszawie za "Veillée" na obój i orkiestrę smyczkową (1988), II nagrody w Konkursie Kompozytorskim im. Grażyny Bacewicz za "Stylisations II" na róg i orkiestrę smyczkową (1987) oraz II nagrody na Konkursie Kompozytorskim PROBLATICA w Toruniu za "Brewiarz" na baryton i smyczki do tekstu Zbigniewa Herberta (2008). Jego utwory były wykonywane w wielu krajach Europy, a także w Stanach Zjednoczonych, Singapurze, Kolumbii i Afryce Południowej. Od 1993 współpracuje z pisarzem Jean-Louisem Bauerem. Razem stworzyli melodramat "Ugui" na recytatora i orkiestrę (1993), oratorium "Gédéon" (1996), dwie opery kameralne: "Karla" (1996) i "Les ailes de Jean-Pierre" (1997) oraz cykl pieśni na tenor i orkiestrę "De l'Amour..." (1994). Piotr Moss jest również twórcą muzyki teatralnej (dla teatrów w Polsce, Amsterdamie, Rotterdamie, Paryżu, Lyonie, Lille, Avignionie, Koszycach oraz dla Teatru Polskiego Radia), filmowej i rozrywkowej. Jego piosenki śpiewali m.in. Jerzy Połomski, Rena Rolska, Jolanta Kubicka, Joanna Rawik, Teresa Tutinas, Anna Chodakowska, Krzysztof Majchrzak, Andrzej Szajewski, Krystyna Tkacz, Krzysztof Kolberger, Mirosława Krajewska oraz Irena Kwiatkowska. Jako autor audycji muzycznych współpracował z France Culture i France Musique oraz Polskim Radiem. W 2000 roku został mianowany Kawalerem Orderu Sztuki i Literatury za zasługi dla kultury światowej (Chevalier dans l’ordre des Arts et des Lettres), natomiast w 2016 roku otrzymał tytuł Oficera Orderu Literatury i Sztuki (Officier dans l'ordre des Arts et des Lettres). W 2007 francuska Académie des Beaux-Arts przyznała mu nagrodę muzyczną, a w roku 2009 otrzymał nagrodę specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z okazji 60. rocznicy urodzin i 40-lecia pracy artystycznej. Jest także odznaczony medalem „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. Piotr Moss od 1981 roku mieszka w Paryżu, w roku 1984 przyjął obywatelstwo francuskie. (źródło: culture.pl)
Urodzony 4 maja 1977 roku w Zduńskiej Woli. Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w tym mieście, w klasie akordeonu Henryka Arendta. W roku 2003 ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie kompozycji prof. Franciszka Woźniaka. Brał udział w konkursach kompozytorskich w kraju i za granicą. Jest laureatem drugiej nagrody Międzyuczelnianego Konkursu na Fugę w roku 2001 oraz laureatem trzeciej nagrody na Międzynarodowym Konkursie Młodych Kompozytorów MUSICA SACRA – Częstochowa 2002. W 2005 roku otrzymał wyróżnienie na XV BIENNALE SZTUKI DLA DZIECKA - Kulturowe konteksty baśni - Poznań. Zainteresowania twórcze kieruje w stronę muzyki instrumentalnej, tworzonej zarówno za pomocą tradycyjnych środków, jak i nowoczesnych. Ostatnio z powodzeniem tworzy muzykę dla dzieci. Aktywny działacz Oddziału ZKP województwa kujawsko-pomorskiego, współtwórca Festiwalu Nowa Muzyka.
kompozytor i pedagog. Urodzony 17 marca 1901 w miejscowości Oweczacze (Ukraina), zmarł 12 sierpnia 1990 w Otwocku. W latach 1923-25 studiował kompozycję w klasie Romana Statkowskiego w Konserwatorium w Warszawie i prywatnie u Karola Szymanowskiego. Od 1926 do 1928 kontynuował studia w Paryżu pod kierunkiem Alberta Roussela oraz kształcił się w Szkole Nauk Politycznych (1927-29). Podczas studiów w 1926 założył i do 1930 był pierwszym prezesem Stowarzyszenia Młodych Muzyków Polaków w Paryżu. Po powrocie do kraju w 1930 został dyrektorem Towarzystwa Przyjaciół Muzyki Symfonicznej w Warszawie i wiceprezesem (do 1939) polskiej sekcji Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. W latach 1931-35 był wiceprezesem Towarzystwa Wydawniczego Muzyki Polskiej. Od 1931 zasiadał też w Zarządzie Stowarzyszenia Kompozytorów Polskich. W latach 1936-39 był profesorem i dyrektorem Konserwatorium oraz Pomorskiego Towarzystwa Muzycznego w Toruniu. Lata okupacji spędził w Warszawie, gdzie organizował tajne koncerty, uczył przedmiotów teoretycznych i kompozycji. Uczestniczył w Powstaniu Warszawskim pod pseudonimem dr Puławski, a po kapitulacji utworzył Polnische Rotes Kreutz Transportgruppe w celu ewakuowania z Warszawy młodzieży walczącej w AK, rannych i chorych. Po wyzwoleniu do marca 1945 działał w Krakowie jako prezes Komisji Organizacyjnej Związku Zawodowego Muzyków, która tworzyła krakowskie placówki muzyczne (szkoły muzyczne I i II st., Filharmonię). Po powrocie do Warszawy w kwietniu 1945 został dyrektorem Departamentu Muzyki w Ministerstwie Kultury i Sztuki oraz przewodniczącym Głównej Komisji Weryfikacyjnej dla Muzyków. W latach 1946-51 i 1954-71 był profesorem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie, od 1964 również kierownikiem Katedry Kompozycji. Od 1951 do 1954 wykładał i sprawował funkcję dziekana Wydziału Instrumentalnego oraz Teorii Muzyki i Kompozycji Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej we Wrocławiu. Równolegle do pracy pedagogicznej był dyrektorem i kierownikiem artystycznym Filharmonii Krakowskiej (1949-51) i Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (1956-57). Przez całe życie był ideowym społecznikiem i organizatorem życia muzycznego. Współorganizował i został pierwszym prezesem (1945-48) Związku Kompozytorów Polskich, współorganizatorem i również pierwszym prezesem Krakowskiego Towarzystwa Operowego (1954-56), działał przy organizacji Filharmonii Wrocławskiej (1957-61). Pełnił wiele funkcji społecznych, m.in. w latach 1959-65 prezesa Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego i wiceprezesa Stowarzyszenia ZAiKS, w latach 1965-73 radnego m.st. Warszawy, w 1966 przewodniczącego jury Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, w latach 1971-73 i 1975-77 prezesa Oddziału Warszawskiego ZKP. Od 1973 wchodził w skład Rady Programowej Muzyki przy Ministerstwie Kultury i Sztuki. W 1946 został członkiem honorowym Pomorskiego Towarzystwa Muzycznego, w 1949 Związku Kompozytorów Polskich i Związku Zawodowego Muzyków PRL, w 1973 Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego. Piotr Perkowski otrzymał wiele nagród i odznaczeń, m.in. Złoty Krzyż Zasługi (1930), Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski (1939), Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich (1949), Nagrodę Muzyczną miasta Krakowa (1954), Krzyż Walecznych (1959), Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski (1960), Odznakę "Zasłużony Działacz Kultury" (1963), Nagrodę Muzyczną m.st. Warszawy (1965), Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki (1966, 1983), Złoty Krzyż Zasługi z Mieczami (1967), Honorową Odznakę ZAiKSu (1968), Nagrodę Muzyczną Prezesa Rady Ministrów (1976), Odznakę "Zasłużony Nauczyciel PRL" (1981), Odznakę "Zasłużony dla Kultury Narodowej" (1988), Nagrodę Fundacji Kultury Polskiej (1990). (źródło: culture.pl)
kompozytor i organista (*1984). Autor oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. Kompozycję studiował u prof. Marcina Błażewicza, prof. Yorka Höllera i prof. Wolfganga Rihma, organy u prof. Andrzeja Chorosińskiego i prof. Johannesa Gefferta. W roku 2010 uzyskał tytuł doktora sztuki muzycznej w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, gdzie wykłada. Prowadził wykłady gościnne w Rzymie, Stambule i Moskwie, a w roku akademickim 2010/11 klasę kompozycji w Keimyung University w Daegu, Korea Południowa. Stypendysta m.in. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, DAAD, Fundacji Deutsche Bank w programie Akademie Musiktheater heute, Internationale Ensemble Modern Akademie 2012/13, Kunststiftung NRW 2013. W latach 2007-10 był objęty 4-letnim programem promocyjnym "Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi" Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Laureat międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów kompozytorskich. Composer in residence podczas "kofomi" Composers’ Forum w Mittersill 2009 (Austria), International Composers’ Academy Bad Ischl 2010 (Austria), Scratch Cantatas Festival in 2012 Niznhyi Novgorod (Rosja), 2012/13 Vocalensemble Phoenix16 – Berlin. Jest członkiem ZKP, Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej oraz ZAiKS. Wydawcą utworów Dariusza Przybylskiego jest Verlag Neue Musik w Berlinie.
kompozytor i pedagog, urodził się 30 stycznia 1937 roku w Wilnie. Ukończył biologię na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu (1959) i kompozycję w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu, którą studiował u Tadeusza Szeligowskiego i Floriana Dąbrowskiego (dyplom 1967). Pracował jako wykładowca i konsultant w różnych placówkach oświatowych i kulturalnych, w tym w Państwowym Liceum Muzycznym w Bydgoszczy, w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Bydgoszczy i w Słupsku, później w Instytucie Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Jego twórczość kompozytorska obejmuje utwory instrumentalne o różnej obsadzie oraz wokalne, z których wiele było wykonywanych na koncertach i festiwalach krajowych. Dużą część dorobku kompozytora stanowią utwory na chór a cappella niejednokrotnie wykonywane przez różne zespoły w kraju i za granicą. Jest laureatem konkursów kompozytorskich, w tym Konkursu Młodych Kompozytorów ZKP (1968 – jedno z czterech równorzędnych wyróżnień), konkursów kompozytorskich na instrumenty dęte w Szczecinku (1977 i 1979 – II nagrody), Konkursu Kompozytorskiego z okazji 700-lecia Sopotu (1983 – II nagroda), Konkursu Kompozytorskiego im. Juliusza Rogera w Katowicach (1995 – wyróżnienie), Konkursu Kompozytorskiego w Rumii (2003 – I wyróżnienie). Jest członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich; za swoją wieloletnią działalność artystyczną został uhonorowany odznaką Zasłużony Działacz Kultury (1979), Złotym Krzyżem Zasługi (1987) oraz Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (2002).
kompozytor, urodził się 30 sierpnia 1959 roku w Stargardzie Szczecińskim. Studiował kompozycję w klasie prof. Andrzeja Koszewskiego w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Wespół z trzema muzykami utworzył w 1983 roku Pomorską Grupę Kompozytorów, mającą na celu propagowanie twórczości najmłodszej generacji kompozytorów polskich. W latach 1985 – 87 Pomorska Grupa Kompozytorów zorganizowała trzy edycje festiwalu muzyki współczesnej pn. „Młoda Muzyka Polska". Uczestniczył w Międzynarodowych Letnich Kursach Kompozytorskich w Rydzynie i Kazimierzu Dolnym (1982 – 1985); w Międzynarodowych Letnich Kursach Nowej Muzyki w Darmstadt (1986); w Międzynarodowych Kursach Kompozytorskich w Borovetz (1987). Od 1982 roku związany był ze szczecińską filią Akademii Muzycznej w Poznaniu. W 1990 roku przyznano mu kwalifikacje I-go stopnia, a w 1999 kwalifikacje Il-go stopnia w dyscyplinie artystycznej – kompozycja. Tytuł profesora sztuk muzycznych otrzymał w roku 2014. W latach 2008 – 2012 był Dziekanem Wydziału Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Rytmiki Akademii Muzycznej w Poznaniu. Obecnie jest zatrudniony na stanowisku profesora i prowadzi klasę kompozycji w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Od roku 2012 pełni funkcję Prorektora ds. artystycznych, naukowych i kontaktów międzynarodowych w poznańskiej Akademii Muzycznej. W latach 2003 - 2012 wykłada m.in. harmonię i kontrapunkt w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Od 2012 do 2016 był zatrudniony w Akademii Sztuki w Szczecinie, gdzie prowadził zajęcia z propedeutyki kompozycji i aranżacji oraz instrumentacji. Stalmierski jest laureatem konkursów kompozytorskich, m.in.: Ogólnopolskiego Konkursu na Pieśń Chóralną a cappella im. St. Wiechowicza (1981 i 1984); Konkursu dla Młodych Kompozytorów ZKP (1983); Konkursu Kompozytorskiego im. K. Szymanowskiego (1992). Janusz Stalmierski jest także laureatem nagród, m.in.: Wojewody Szczecińskiego „za osiągnięcia twórcze w dziedzinie muzyki”; nagrody Artystycznej Prezydenta Szczecina (1998). Jest autorem „Hejnału Szczecina" (1995). Trzon twórczości Stalmierskiego stanowi muzyka wokalno-instrumentalna. Muzyka ta powstawała z inspiracji poetyckich takich twórców jak Boecjusz, J. Donne, W. Blake, R. L. Stevenson, S. T. Coleridge, R. Browning, K. Kawafis, T. Hardy, R. Frost, E. Dickinson, R. Herrick. Tę przestrzeń twórczą reprezentują m.in.: „The bell tolls for thee" – na chór mieszany, oboje, klawesyn i smyczki (1988); „Rara si" – na chór mieszany i smyczki (1996); „Morskim cmentarzom – modlitwa" – na głos żeński i smyczki (1994); „No elegy song" – na chór mieszany, fortepian i perkusję (1996); „Emily Dickinson stories" – na sopran, chór mieszany i orkiestrę (2001); „Księga pieśni” – na sopran, baryton, chór mieszany i orkiestrę (2003); „ Something that is gone” – na głos żeński i smyczki (2005); „Sweet Spirit, comfort me” – cykl pieśni na baryton i fortepian (2009); The endlesse Day – na chór mieszany, harfę i smyczki (2009). W latach 1995 – 2006 kompozytor pisze swoje trzy symfonie; „Symfonię czterech snów” – na sopran, mezzosopran, chór mieszany i orkiestrę (1995) – zamówienie Rozgłośni Polskiego Radia w Szczecinie; Symfonię „Hymn do Słońca” – na sopran, mezzosopran, chór mieszany i orkiestrę (1999) – zamówienie Filharmonii Szczecińskiej i Symfonię „Chmura” – na sopran, chór mieszany i orkiestrę (2006) – zamówioną przez władze Gminy Kobylanka. W roku 2011 na zamówienie prof. Romana Sowińskiego powstaje „Te Deum” na sopran, baryton, chór mieszany i orkiestrę, kompozycja napisana dla uczczenia powołania Akademii Sztuki w Szczecinie. Rok 2013 przynosi „Stabat Mater” na sopran, chór mieszany i orkiestrę. Kompozycja uświetniła 50-lecie powołania do życia Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim. W roku 2014 Stalmierski pisze „Alius Angelus” na baryton, chór mieszany i orkiestrę. Muzyka ta została napisana specjalnie na uroczystości beatyfikacyjne Księdza Stefana Kardynała Wyszyńskiego. Na zamówienie Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie kompozytor komponuje „Canticum in gratiarumactione” na baryton, chór mieszany i orkiestrę. Prawykonanie odbyło się 30 sierpnia 2015 roku na specjalnym koncercie pt. „ 3 razy Wolność – koncert z okazji 35. rocznicy porozumień sierpniowych w Szczecnie”. Kompozycje te sumują doświadczenia kompozytora na polu muzyki wokalno-instrumentalnej. Stalmierski nader chętnie wypowiada się na płaszczyźnie muzyki koncertującej. W tym nurcie powstały m.in. „Koncert kwitnącej róży” na gitarę i orkiestrę (1999); Koncert skrzypcowy „Nabożeństwa majowe” (2007); Koncert akordeonowy „Klif” (2008) i Koncert podwójny – „Pieśni minione jak sny niespełnione” na saksofon sopranowy, klarnet basowy i orkiestrę kameralną (2011).
Kompozytor pisze także muzykę teatralną. Zrealizował m.in.: „Życie jest snem" Calderona, 1987; „Wesele" Wyspiańskiego, 1987; „Idiotę" Dostojewskiego, 1988; „Indyka" Mrożka, 1988; „Wieczernik" Brylla, 1990; „Antygonę" Sofoklesa, 1993; „Ubu Król" Jarry'ego, 1994;, „Andersen, Andersen“ wg Andersena, 1997; „Bal u Salomona“ i „Zieloną gęś” Gałczyńskiego, 2002; „Baśń o Roszpunce” Marka Maja, 2003; „Elementarz” Mariana Falskiego, 2004; „Zbrodnie z premedytacją” Witolda Gombrowicza, 2005; „O Rycerzu Pryszczycerzu” Marty Guśniowskiej, 2006; „Słoń” T. S. Geisl’a.
Karol Maciej Szymanowski herbu Korwin/Ślepowron (ur. 3 października 1882 w Tymoszówce, zm. 29 marca 1937 w Lozannie) – polski kompozytor, pianista, pedagog i pisarz. Wraz z Grzegorzem Fitelbergiem, Ludomirem Różyckim i Apolinarym Szeluto należał do grupy kompozytorów Młodej Polski. Obok Fryderyka Chopina jest uznawany za jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów.(źródło: Wikipedia)
kompozytor, urodzony w Krakowie w 1989 roku. Obecnie mieszka w Warszawie. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 6 lat, początkowo ucząc się gry na skrzypcach, następnie na klarnecie. Studia kompozytorskie odbył w Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Zygmunta Krauzego. Jego muzyka wykonywana jest zarówno w Polsce, jak i za granicą (Ukraina, Indonezja, Włochy). Brał udział w warsztatach z takimi artystami, jak: Martijn Padding, Simon Steen-Andersen, Philippe Manoury. Tworzy zarówno muzykę akustyczną, elektroniczną, jak i teatralną (współpracuje m.in. ze swoim ojcem, reżyserem Waldemarem Śmigasiewiczem), filmową oraz współpracuje z artystami wizualnymi. Interesują go zagadnienia związane z badaniem dźwięku oraz pejzaże dźwiękowe. Stale poszukuje możliwości rozwijania swojego języka muzycznego, kreatywności i umiejętności.
Kompozytor i dyrygent, członek Sekcji Autorów Dzieł Muzyki Poważnej Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Urodzony w roku 1990 w Lublinie. Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. Zenona Brzewskiego w Warszawie, studiuje kompozycję w klasie profesora Marcina Błażewicza na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Uczestnik kursów mistrzowskich prof. Wolfganga Rihma, zrealizowanych podczas festiwalu "Brücken für Neue Musik" w niemieckim Rostock w roku 2011. Zdobywał nagrody w wielu konkursach kompozytorskich, jak choćby III nagrodę oraz Nagrodę Publiczności w Konkursie Kompozytorskim Uczniowskiego Forum Muzycznego (2008), czy II nagrodę w I Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. M. Gordiejuka w Bydgoszczy (2008). W roku 2009 kompozytor otrzymał I nagrodę w Konkursie Kompozycyjnym Uczniowskiego Forum Muzycznego za utwór "Perun" na orkiestrę kameralną oraz wyróżnienia na IV Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim "Srebrna Szybka" w Krakowie, za "Kujawiaka" na altówkę i fortepian, i IV Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim "Muzyka Ogrodowa" – za "Fairy Song (after John Keats)". W tym samym roku był stypendystą ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Rok 2010 przyniósł Ignacemu Zalewskiemu I nagrodę w 51. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za kompozycję na dwóch perkusistów. Kompozycje Ignacego Zalewskiego wykonywano m. in. w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie, Sali Balowej Zamku w Łańcucie, gdzie zadebiutował jako dyrygent w 2009 roku, prowadząc koncert muzyki nowej w trakcie XXXV Międzynarodowych Kursów Muzycznych w Łańcucie, w Filharmonii Lwowskiej, Alti Concert Hall w Kioto, Narodowym Centrum Sztuki Współczesnej w Niżnym Nowgorodzie. Prawykonanie utworu Ignacego Zalewskiego "Anger" na orkiestrę symfoniczną zostało dokonane przez Polską Orkiestrę Radiową pod batutą Szymona Bywalca w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie w trakcie finałowego koncertu z cyklu "Generacje", w ramach obchodów 75-lecia Programu Drugiego Polskiego Radia w dniu 4 marca 2012. W trakcie tego koncertu prawykonano także inny utwór kompozytora – "Dedykację" na orkiestrę symfoniczną, który został napisany na zamówienie organizatorów jubileuszu. Ignacy Zalewski w sezonie 2013/2014 uczestniczył w III edycji programu Instytutu Muzyki i Tańca "Kompozytor-rezydent", w ramach którego zajmował stanowisko kompozytora-rezydenta Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. Autor: Paweł Krzaczkowski, styczeń 2015 (źródło: culture.pl)
Tags: